mandag den 24. november 2008

Mindmaps



Mindmap er et værktøj, jeg elsker! Det giver overskuelighed på én side, man kan tænke cirkulært og samtidig beholde hierarkiet, man kan sætte ting i forbindelse med hinanden osv. Jeg bruger det rigtig tit, fx. når jeg brainstormer i forhold til et projekt, når jeg skal skrive en statusrapport, når jeg underviser. Jeg har også undervist i mindmaps, bl.a. på et kursus, hvor vi brugte IT til personlig og arbejdsmæssig udvikling. Laver man dem i hånden, kan det hurtigt blive noget rod - i hvert fald, når det er mig, der gør det - så et program er alle tiders. Især, når det kan snakke sammen med tekstbehandling. Fint, vi får et skub til at komme i gang med det her.

Her er et eksempel på en Harry Potter-mindmap, som jeg IKKE har lavet, men som jeg givet ville få brug for, hvis jeg skulle i gang med de bøger igen. Er nogle gange selv nødt til at skrive navne ned, når jeg læser bøger med mange personer (man bliver jo ældre...), og så er mindmapmetoden bedre end bare at skrive dem på en lang række.

Dipity (hedder det vist) glæder jeg mig også til. Håber, det kan integreres i ens blog eller i Facebook, hvor jeg deltager i en meget nostalgisk gruppe, der godt kunne bruge det værktøj.

Ingen kommentarer: