søndag den 9. november 2008

Dot blog - det går stadig godt....

Sidder og blogger lidt, mens jeg hører en af facebook-veninderne i radioen. Veninde er så meget sagt, har aldrig snakket med konen in real life, men alligevel... En anden af de virtuelle 'veninder' har inviteret til reception på Bogmessen, så måske kan det virtuelle blive lidt mere real. Det er før set.
Jeg synes selv, jeg har et afslappet forhold til livet i cyberspace. Jeg rynker ikke på næsten af det, jeg falder heller ikke pladask for det, men det kan noget - det udvider verden på en eller anden led. Det kan også misbruges, bruges til eskapisme, man kan blive ludoman, chatoman, datingman og meget mere. Men sådan er det jo også med 'det virkelige liv'.

Børnene og de unge har jo også taget det til sig, og næste generation af voksne er i gang i disse år, fx. på Fjæsbogen. Jeg synes dog, det er vigtigt, at børnene lærer, hvor snu de ikke så flinke voksne mennesker kan være. Der skal såmænd ikke så meget til, før en voksen kan finde et barn via ganske få oplysninger, fx. hvilken skole, man går på, hvilken slags cykel, man har osv. Det er ikke altid nok, at børnene lærer, de ikke skal bruge deres rigtige navn og opgive deres adresse. Nogle af disse web2.0 teknologier duer heller ikke, hvis man er anonym - fx. Facebook.

Ugens opgave er wikier. Vi skal vist ikke selv lave en, det havde jeg ellers glædet mig til, men indrømmer også, tiden er knap. Der er mest tid til det ikke-krævende som at blogge og kigge lidt i Facebook. Jeg var med i en wiki en gang, men vi brugte den faktisk mere som en blog. Det var omkring netværk, altså networking, som jeg har undervist lidt i. PS Er billigere at hyre end Suleima, men det går også lidt langsommere ;-)

2 kommentarer:

Nina Thorsted Petersen sagde ...

Sjov funktion med Faste læsere - det kan dog være noget deprimerende at finde ud af, hvor få det kan være. Det må jeg også selv se i øjnene, når man håbefuldt går ind på sin blog og kigger efter kommentarer på sin seneste artikel.

Det er fedt at se, hvordan du bruger bloggen - det gør det altså også noget mere spændende at læse, når der er mere kød på indlæggene.

Fortsat god skrive lyst.

Mange hilsner Nina

Dorrit DotCom sagde ...

Hej Nina,

Tak for dine kommentarer. Jeg synes selv, det er en lidt rodet blog, men ideen var jo også bare at øve sig, så finder dne måske sin form. Det er i hvert fald sjovt. I gamle dage chattede jeg mere, og der får man jo respons med det samme. Det er rigtigt, at her er det mere sparsomt, men jeg håber, der er flere, der læser bloggen, end man lige kan se. Jeg læser selv de andres i 23ting, men får ikek altid kommenteret. Det er altså bøvlet med de kontrolord, man skal taste ind.
kh
Dorrit